הנגשת דירה לנכים

לקביעת פגישה והצעת מחיר ללא תשלום חייגו: 050-5253695, או השאירו פרטים ונחזור בהקדם

לקבלת הצעה וייעוץ ללא תשלום
חייגו: 050-5253695
או השאירו פרטים ונחזור בהקדם

מהי נכות או בעל מוגבלות?

מוגבלות היא מצב שעלול להשפיע על היכולות הפיזיות, הנפשיות או החושיות של האדם.

המונח מוגבלות משמש לעתים קרובות כמונח גג המתייחס לליקויים, מגבלות פעילות והגבלות השתתפות. מוגבלות היא תוצאה של אינטראקציה בין תכונות גופו של אדם לתכונות בחברה.

מוגבלות עשויה להיות נוכחת מלידה או להתרחש במהלך חייו של אדם. מוגבלות עלולה להגביל אנשים בפעילויות ובתנועות היומיומיות שלהם. ישנם שלושה סוגים עיקריים של מוגבלויות: פיזית, אינטלקטואלית ותחושתית. וגבלות אינה דבר המשויך לשכבת גיל אחת: בין אם זה ילדים, נוער, מבוגרים או אנשים בגיל הזהב.

הנגשת דירה לנכים
הנגשת דירה לנכים מעלון שירות

מה זה נגישות וכיצד לתכנן דירה נגישה?

המונח 'נגיש' מתייחס לרמת המאמץ הנדרשת לאדם ובמיוחד אדם עם מוגבלות על מנת שיוכל להשתמש במבנה. דירה נגישה הוא בית שמיועד לשמש אנשים עם מוגבלות כלשהיא ומטרתו היא להקל על חייהם ולהיות מקום בטוח עבורם.

בנוסף המילה 'נגיש' יכולה להתייחס גם לעיצוב של חפץ או סביבה על מנת לאפשר לאנשים עם מוגבלות להשתמש בו.

במאמר זה נתמקד בחשיבות של יצירת דירות נגישות עבור אנשים עם מוגבלויות ומה נדרש עבורם על מנת שהבית שלהם יהיה נגיש.

הנגשת דירה לנכים – החשיבות של יצירת סביבה התומכת בעצמאות

עיצוב דירה נגישה אינו עוסק רק במתן מענה לצרכים הפיזיים של אנשים עם מוגבלות. מדובר גם ביצירת סביבה התומכת בעצמאות. דירה צריכה להיות מעוצבת באופן שהאדם עם מוגבלות יוכל לחיות באופן עצמאי וללא כל עזרה מאחרים. זה כולל עיצוב המטבח והאמבטיה בצורה כזו שלא יהיו קשים מדי לשימוש. האדם אמור להיות מסוגל לנוע בדירה בקלות, כך שיוכל לעבור מחדר אחד לאחר ללא צורך בסיוע. בנוסף, רהיטים ומכשירי חשמל לא צריכים להפריע, כך שאנשים עם בעיות ניידות יוכלו לנווט בקלות בביתם. כאשר מעצבים דירה נגישה, חשוב לקחת בחשבון גם נושאי בטיחות.

מדוע חשוב להנגיש דירה לבעלי מוגבלויות

החשיבות של עיצוב דירה נגישה בהתאם לצרכי בעל המוגבלות, אינה רק יצירת מרחב מחיה נוח יותר. עיצוב דירה נגישה יכול גם לעזור להפוך את הדירה שלכם ליותר בטוחה ומטרת ההנגשה למנוע פציעות או חוסר יכולת להשתמש בחללי הדירה. עיצוב דירה נגישה חיוני כדי להבטיח שהבית יהיה בטוח ומתאים לכל מי שגר בו , בנוסף שיפוץ והנגשת הדירה נועדה להקל על המטפלים בבעל המוגבלות. דירה נגישה היא לא מושג המחייב עיצוב אחד ואותם תכונות בכל מקרה ומקרה. דירה נגישה יכולה לכלול תכונות כגון: פתחים ומסדרונות רחבים לגישה לכיסא גלגלים. תאורה משופרת לראייה לקויה, רמות אור משתנות לצרכים תחושתיים, או רמות בהירות כדי לעזור לכבדי שמיעה או לקויי שמיעה אחרים. פינות משחק חושיות לילדים עם אוטיזם וצרכים אחרים ועוד.

בעלי מוגבלויות מתמודדים עם אתגרים לא פשוטים בחיים בכלל: בשוק העבודה, בחברה, ופעילויות יומיומיות הבסיסיות לכולנו, הנגשת הדירה לצרכים מותאמים שלהם היא דבר בסיסי וחשוב, שיש לבצע על מנת להקל עליהם ולסייע להם בניהול שגרת חיים נורמטיבית, בעלת כבוד עצמי ככל האפשר.

אנו מזמינים אתכם ליהנות משיפוץ שעומד בציפיות ובתקציב שלכם!

כיצד להנגיש דירה לאדם עם מוגבלות?

  1. כניסה ויציאה מהדירה – זהו החלק העיקרי הקובע אם בכלל כדאי להנגיש את הדירה או שעדיף לחפש דירה אחרת. אנחנו יכולים לעשות הכל לטובת בעל המוגבלות בתוך הדירה, אבל מה אם היא בקומה רביעית ללא מעלית וחלק מהמוגבלות זה ישיבה בכיסא גלגלים, זו בעיה. מה שכן ניתן לפתור ברוב המקרים אלו רמפות בכניסה לבניין, לשים סף בדירה שיאפשר לעבור את מדרגת הכניסה ולמנוע ממנה להיות מכשול.
  2. יצירת מרחב תנועה גדול ללא מכשולים – בעלי מוגבלויות רבים, ובעיקר כאלו הסובלים מנכות פיזית, או כאלו שמשתמשים בציוד תומך כמו קביים או כסאות גלגלים או כאלה שסובלים מליקוי ראייה עד עיוורון. ביחוד מגבלות אלו אבל לא רק זקוקים למרחב תנועה גדול נקי ממכשולים בתוך הדירה. מה שיקל עליהם את ההתניידות בתוך ובין החללים בדירה. מה זה אומר? מיקום רהיטים בפינות החללים ולא במרכזם, השתדלות להשתמש בחפצים פונקציונליים, להעדיף לא להשתמש בשטיחים לא מודבקים, או בשינויי מפלסים בדירה.
  3. הגדלת פתחי דלתות- ברוב הדירות פתח האור בדלת הינו 80 ס"מ לדלת כניסה שזה תקין גם לבעלי מוגבלויות, לחדירים פתח האור בדלתות הינו 70 ס"מ ודורש הגדלה לפתח 80 ס"מ ודלתות מקלחת לעיתים קטנות אף יותר ובעלי פתח אור של 60 ס"מ ובכלל לא מאפשרים שימוש לכיסא גלגלים.
  4. התקנת תאורה מתאימה – ליקוי ראייה כול להקשות מאוד על התנהלותו של המוגבל בביטחון בתוך דירתו. כדי לאפשר לו לראות טוב יותר ולהימנע מתאונות חשוב להתקין תאורה חזקה מספיק בשילוב תאורת אווירה בחללי הבית.
  5. הנגשת חלל המגורים – הדבר יכלול רהיטים שנוחים לשימוש לבעל המוגבלות, מיטה מותאמת לצרכיו, מעלות למיטה לעזרה בהשכבת בעל המוגבלות, מעקה למיטה למניעת נפילה, ידיות אחיזה במקומות דרושים. בהתאם לצרכים כדאי שהחלל יהיה נוח יותר בעל מערכת מיזוג וטלוויזיה להעברת הזמן, דבר חשוב מאוד הוא שפתח האור בדלת יהיה לפחות 80 ס"מ כלומר דלת 90 ס"מ בעל כיוון פתיחה שיאפשר כניסה לחדר.
  6. הנגשת המסדרונות בדירה- זהו דבר חשוב מאוד כיוון שאנו נוכל לעשות הכל אולם ללא הנגשת המסדרון, נכה בעל כסא גלגלים לא יוכל להתנייד במעברים מסיבות של מעבר צר או חוסר יכולת להסתובב עם הכיסא גלגלים .בכניסה לחדר. למוגבלויות אחרות יתכן ונדרש נקודות אחיזה ואף ניתן למען האסתטיקה פינות להגנה על הקירות ועוד מספר פעולות בהתאם לנכות שאפשר להתאים לדירה.
  7. סימון מדרגות ומשקופים – עבור מי שסובל מלקות ראייה סימוני משקופים ומשטחי סימון בולטים ובמרחק מתאים על הרצפה המתריעים ממדרגות חיוני ויכול למנוע תאונות ונפילות.
  8. הנגשת חדר הרחצה – זהו האזור העיקרי שבו מבצעים את מירב המאמצים כיוון שזהו חלל רטוב, חלל שניתן להחליק בו או להיפצע, חלל שלרוב הוא בדבר העיקרי שבגללה בעל מוגבלות לא יכול לחיות בדירה או לא יכול לחיות בכבוד בדירה . החלק העיקרי בתכנון חלל רחצה מותאם לנכים הינו בסידור חדר הרחצה והנגשתו. כאשר הדגש העיקרי מצד אחד הינו הבטיחות שבשימוש שיתבטא בריצוף מחוספס למניעת החלקה, מאחזים להגברת היציבות שבעל הנכון למשל באסלה או במקלחון. מצד שני התכנון נוגע ליכולת של הנכה לבצע פעולות באופן עצמאי ככל האפשר ולשמור על פרטיותו. חשוב לדאוג למקלחון שיחליף את האמבטיה ויאפשר לבעל המוגבלות להיכנס ולצאת באופן עצמאי. בנוסף יש להתקין מתקן כלי רחצה בגובה נוח, מושב בטיחותי למי שמתקשה בעמידה ולהתקין ידיות תמיכה.
  9. סניטריה נגישה –כיום קיימים מתקנים סניטריים בעלי מגוון טכנולוגיות מתקדמות ו עיצובים מתקדים, שעשויים להקל על מוגבלויות שונות, כיור המאפשר להיצמד יותר עם כיסא גלגלים, או ברז בעל ידית ארוכה לפתיחה קלה, או מגביל חום מים למניעת כוויות. חשוב להתאים את גובה הכיורים והאסלות ואת המרחקים שלהם מהקירות. כיורים חייבים להיות בעלי גישה חזיתית וללא ארונות מתחתיהם.
  10. ריצוף מונע החלקה- ברחבי הבית מומלץ להשתמש באריחים רגילים עם טקסטורה קלה למניעת החלקה. באשר לאריחים שמשמשים לריצוף במקלחת מומלץ להשתמש באריחים קטנים יותר ובעלי חספוס גדול יותר למניעת החלקה.
  11. הנגשת המטבח – חלל המטבח גם הוא בין האזורים היותר מסוכנים בדירה באופן כללי לכולנו, ועבור בעלי מוגבלויות אף יותר. מומלץ לעצב את המטבח באופן פונקציונלי לבעל המוגבלות אולם לא ככזה שיראה מצועצע ולא יתאים לשאר המשתמשים בו. נעדיף אזורי אחסון נמוכים, שטח עבודה מונמך לבעל המוגבלות, למקם מכשירים בצורה נגישה, בגבהים מותאמים למשתמש. בעזרת עבודת נגרות שמותאמת לבעלי מוגבלויות ניתן להרים ולהוריד משטחי עבודה חשמלית.
  12. התקנת מכשירים – לבעלי מוגבלות היכולים לתפקד בעצמם מומלץ למקם מכונת כביסה ומייבש כביסה עם פתיחה חזיתית ולא עליונה, בנוסף עדיפים מקררים בעלי 2 דלתות ומקפיא תחתון.
  13. התקנת ידיות תמיכה – דיברנו על זה בהתחלה ובהקשר של חללים רטובים אך האמת שהנגשת דירה שמסייעת לבעל המוגבלות להיות עצמאים יותר, מחייבת ידיות התמיכה בכל מקום שנדרש למשל: חדר שירותים, במקלחת, בגרם מדרגות או בשביל הגישה לבית.
  14. התקנת מעלונים ומעליות – מעליות או מעלונים משופעים לצידי מדרגות נדרשים להרבה בעלי המוגבלויות ומאפשרים ההתניידות בטוחה בין מפלסי הבית או בדרכי היציאה. חשוב לוודא במעלוני מדרגות כי רוחב המדרגות רחב דיו לאפשר מקום למעלון ולשאר המשתמשים.
  15. התקנת מצלמות אבטחה- בעלי מוגבלות הגרים לבדם או הנעזרים במטפל. חשוב שתהיה בקרה של בן משפחה על מצבם: שלא נפלו, שלא עוברים התעללות, שלא גונבים מהם או מנצלים אותם גורמים שונים.
  16. התקנת גלאי עשן – גלאי עשן בכניסה למסדרון המוביל לחדרי מגורים הינו תקן בדירות חדשות ויכול לסייע במניעת שרפה ולהציל חיים לכולנו. התקנת גלאי עשן בדירה מונגשת מסייע למי שחוש הריח שלו נפגע, כולל קשישים וכאלה הסובלים מזיכרון וקשיי ריכוז.
  17. התקנת לחצני מצוקה – לחצני מצוקה המזמינים כוחות הצלה, נועדו לקצר את זמן התגובה של מוקדי החירום ולהציל חיים. מומלץ למקם לחצן בכל חדר רחצה, חדר בדירה ובסלון.

 

הנגשת דירה לנכים

רבים מאיתנו חושבים שתהליך ההנגשה הופך את הבית למצועצע, כלא מאפשר שימוש נוח לשאר דיירי הבית אבל הנגשה טובה לא משנה את הבית באופן שלא יאפשר שימוש נוח לשאר המשתמשים. לרוב שימושים המותאמים לבעלי  מוגבלויות מתגלות כיותר נוחות תפקודית גם למשתמשי הבית האחרים, לכן חשוב שאדם מקצועי יעזור לכם לתכנן את שיפוץ ההנגשה.

הנגשת שטח חיצוני בבניין לבעל מוגבלות

הנגשה מחוץ לדירה בשטח הבניין חשובה לא פחות מהנגשה פנימית של הדירה. אם הדירה ממקמת בבניין דירות משותף חשוב שתדעו, השטח החיצוני (שטח הבניין) מחויב על פי חוק להיות נגיש לבעלי מוגבלויות. ובעל דלת רחבה, רמפות ומעקות. ואף כיום מחייבים קבלנים בבנייה חדשה לבנות דירה אחת או יותר מונגשת.

אולם בבנייה ישנה המצב לא כך, לא היו תקנים, לא הייתה מודעות והמבנים לרוב לא נגישים. החוק כיום אומר לגבי שטחים ציבורים כי כאשר יש דרישה צריך לדאוג לנגישות, בעסקים המצב עוד אחרת והוא שכולם חייבים להיות מונגשים לטובת אותה אוכלוסייה שתוכל לתפקד בצורה מכבדת ובטוחה.

ישנם שינויים שוועד הבית יוכל וצריך לדאוג להם לטובת בעל המגבלות, יש מצבים שמטעם בעל המגבלות יוכלו לשפר. אבל לצערנו יש מקרים שהמצב בשטח לא מאפשר הנגשה נאותה במחיר הגיוני. ועל כן קיימת עזרה מהמדינה בשינוי למקום שכן מתאים.

הנגשת דירה לנכים – בית חכם לבעל מוגבלות

כיום הבית החכם והדירה החכמה נגישים לכולנו ואפילו בהתקנות פשוטות ולא מסובכות כמו: מנעול דלת שנפתח עם שלט או בטביעת אצבע. תאורה חכמה הנדלקת במגע בלוח או באפליקציה, תריסים חכמים ודוד חכם, כמו גם טיימרים למזגנים ועוד.. בית חכם הוא אופציה ריאלית במחיר סביר לא רק למי שמחפש להפוך את הבית לנגיש לנכה אלא נגיש לכל משתמש.

הנגשת דירה לנכים

קבלן שיפוצים להנגשת דירה

מעוניינים בהתייעצות לגבי שיפוץ הנגשת דירה ישנה, התאמת חדר אמבטיה לנכים או לאוכלוסייה מבוגרת . את כל הפתרונות לעבודת הנגשת דירת לנכים. כדאי לדעת שהנגשת דירה היא סיפור שונה בכל דירה ודירה, וזה נובע מהשוני בצרכים של בעל המוגבלות. בתהליכי הנגשת דירה קבלני שיפוצים עובדים לפי הנחיות תכנוניות ודרישות המגיעות מהמתכנן, העיריה, לפי תקנים של משרד הבריאות ומשרד השיכון. אולם קיימים הרבה קבלני שיפוצים שמעולם לא ביצעו עבודה כזו, ואנו נתקלנו גם בחוסר רצון לעזור בתכנון מטעם הגורמים הרלוונטיים  ולכן יש חשיבות רבה לכך שתבחרו קבלן שיפוצים שביצע עבודות כאלו בעבר ומכיר את התקנות והמידות הדרושות לשם הנגשה. כמובן שחשוב שתגיעו תבדקו פיזית במהלך השיפוץ דברים כמו: גובה כיסא הגלגלים מול גבהי המשטחים, מול האסלה, תבדקו האם הכיסא מסוגל להסתובב ברחבי הדירה. חשוב שתדעו וגם תיידעו את הקבלן האם בחרתם כיסא חשמלי שהוא גדול ורחב יותר או בכלל מה מידות כיסא הגלגלים כדי שלא יהיו טעויות בדיעבד.

עלות הנגשת דירה

שיפוץ הנגשה היא פרויקט יותר יקר משיפוץ רגיל באותו מפרט. לצערנו כלים סניטרים עולים פי 2   ויותר מאותם כלים שלא מיועדים להנגשה. מדובר בשיפוצים שעלולים לכלול הריסות של מסדרונות, הגדלת פתחים, הוספת מאחזים. מה שכנראה לא ההייתם מבצעים בפרויקט אחר. אך שיפור איכות החיים לבעל המוגבלות הוא לא רק שיפור אלא אפשור החיים בדירה, במיוחד בחללי השירותים והמקלחת. אנו בעוז בנייה ושיפוצים חושבים שבהיעדר תקציב גדול שאין לרובנו, צריך לפתח עם הקבלן השיפוצים מה יונגש ובאיזו רמה ואילו אזורים אולי אפשר לוותר או לא אפשרי להנגישם במחיר סביר.

הנגשת דירה לנכים עם עוז בנייה ושיפוצים

בחברת עוז בנייה ושיפוצים מועסק אדריכל פנים, וחברתנו ביצעה מספר פרויקטים של הנגשת דירות, הנגשת בתים והנגשת עסקים בהצלחה רבה. מעוניינים בייעוץ מתקדם למטרת שיפוץ הנגשת דירה לנכים או לכל מטרת שיפוץ אחרת, צרו קשר איתנו ונשמח להגיע לפגישת ייעוץ חינם והצעת מחיר חינם 050-5253695 עוז גדעון.

 

תמונה של ערן עוז אדריכל פנים
ערן עוז אדריכל פנים

ערן עוז בוגר תואר ראשון כאדריכל פנים מאז שנת 2010 עובד בחברת עוז בנייה ושיפוצים מאז 2006. בנוסף אחראי על תחום הקידום והשיווק האינטרנטי בחברה. ואחד מעובדיה העיקריים החל משלבי התכנון ועד מסירת המפתח. החל משנת 2021 ערן מרחיב את לימודיו כהנדסאי בנייה במגמת קונסטרוקטור/ מתכנן שלד.

עוז בנייה ושיפוצים: הבית שלך בידיים טובות

שאלות ותשובות נפוצות בנושאי שיפוץ דירות

ישנם דברים רבים שניתן לעשות כמו להסיר מכשולים, להגדיל דלתות ומעברים, לשפץ חדר מקלחת ועוד.. למידע נוסף כנסו לאתר וגלו במה נוכל לעזור לכם.

האתגרים הנפוצים ביותר בהתאמת דירה לשימוש נכים הם חוסר מקום, ניידות ונגישות.

מקום: ניתן לפתור את המחסור במקום על ידי סידור מחדש של רהיטים ועל ידי הוספת שטח אחסון נוסף לדירה.

ניידות: חדר רחצה נגיש לכיסא גלגלים חשוב לאדם עם מוגבלות. בנוסף, צריכה להיות דרך להגיע מחדר אחד לאחר ללא שימוש במדרגות.

נגישות: לא צריכים להיות מחסומים פיזיים כמו מדרגות וספים המונעים ממשתמש בכסא גלגלים להיכנס לבית או שמונעים מאדם המשתמש במקל או בהליכון להתנייד בתוך הבית.

לצערנו לרוב כן, התאמות מיוחדות והחלפת הקיים בחד מאלצים את השיפוץ להיות מקיף יותר לרוב ובעל כלי סניטריה מיוחדים ונוספים אשר לא קיימים בבית רגיל. לפרטים נוספים ואיך ניתן להוזיל את השיפוץ פנו אלינו.

תוכלו לפנות אלינו ונשמח להגיע לפגישה חינמית ולעזור לכם להבין בכמה כסף דרוש לשם ההנגשה ובמה אפשר לחסוך. כנסו לאתר וצרו קשר.

דירות מותאמות הן דירות שעברו שינויים כדי להתאים לצרכים של קבוצות ספציפיות, כמו נכים. זה יכול לכלול תכונות כמו דלתות רחבות יותר, רמפות לכיסא גלגלים וחדרי רחצה נגישים.

חלק מהדירות המותאמות כוללות מגוון תכונות שיתאימו לצרכים של אנשים עם מוגבלויות. אלה עשויים לכלול חדר מקלחת מוגדל, דלתות רחבות יותר ורמפות לכיסא גלגלים.

התאמת דירה לשימוש נכים יכולה להיות משימה לא פשוטה. חשוב להתייחס לצרכיו של הפרט ולמה הוא ידרוש על מנת לחיות בנוחות ובעצמאות.

יש הרבה דברים שצריך לקחת בחשבון בהתאמת דירה לשימוש נכים, אבל יש כמה נקודות עיקריות שצריך לקחת בחשבון קודם:

-מה הצרכים שלך?

-מה התקציב שלך לשיפוץ?

-כמה זמן יש לך לביצוע המשימה?

[trustindex no-registration=google]

מתבלטים? צריכים הצעת מחיר מקצועית?
צרו איתנו קשר ונשמח לעמוד לשירותכם!